A weboldal költségek számos tényezőtől függnek, mint például a weboldal céljaitól, az ügyféligényektől, a funkcióktól, az elvárt forgalomtól és a tartalom mennyiségétől. Az alábbiakban néhány gyakori költség tényező:
- Domain név: A domain név a weboldal azonosítója, amelyet meg kell venni, fenn kell tartani.
- Webtárhely: A webtárhely az a hely, ahol a weboldal tárolva van, és a weboldal látogatottságától, illetve az elvárt funkcióktól függően sokféle lehetőség közt választhatunk.
- Tervezés és fejlesztés: A weboldal tervezése és fejlesztése az egyik legnagyobb egyszeri költség az oldal elindítása során. Az oldal publikálásával viszont ez a feladat nem szűnik meg. A cikk további részében rávilágítunk a miértekre!
- Tartalom: A minőségi tartalom előállítása szintén költséges lehet, különösen ha szakértői írókra vagy tartalommarketing ügynökségre van szükség.
- Karbantartás: A weboldal karbantartása, frissítése és biztonsági mentései további, rendszeres, de tervezhető költségeket jelenthetnek.
- Keresőmotor optimalizálás: A keresőmotor optimalizálás (SEO) szakértői segítségével történő optimalizálása is költségekkel jár…
- Marketing és reklám: A weboldalra látogatók vonzásához és a látogatói forgalom növeléséhez számos marketing- és reklámtevékenységre van szükség, amelyek magasabb költségeket jelenthetnek, mint például a PPC (pay-per-click) hirdetések, a közösségi média marketing, az e-mail marketing…
Összességében tehát a weboldal költségek változóak lehetnek, és számos tényezőtől függenek. A legfontosabb az, hogy előre tervezzük meg a weboldal költségeket, ne csak rövid távra, hanem hosszú távra is.
De vegyük is sorra, melyik pontban milyen weboldal költségekre számíthatunk 2023-ban:
Domain név
Ahogy fentebb is írtuk, a domain név a weboldal azonosítója. Kis szerencsével a vállalkozásunk neve, a márkanév amit értékesíteni szeretnénk elég egyedi s a kiszemelt domain név is szabad, így itt csak az általános domain regisztrációs díjjal kell számolnunk, amely .hu-s domain név esetében 2.500 – 3.000 Ft körül mozog, 2 évre, a regisztrátortól függően is. a .com -os domain nevek ára 4-5.000 Ft körül mozognak, míg vannak természetesen ennél drágább domain végződések is.
A kiszemelt domain név esetében érdemes arra figyelni, hogy a domain nevünk esetében (ha több szóból áll) a kötőjellel írt, egyben írt, adott esetben .com, .net, .eu-s verziókat is foglaljuk le, mivel ha a termékünk sikeres lesz, abban az esetben a mi sikerünkre mások is felülhetnek valamelyik szabad domain név verzióval, ami bevétel kiesést jelenthet számunkra, vagy nehezebbé tehet egy későbbi nemzetközi piacra történő kilépést. A domain név, a weboldal költségek talán egyik legkisebb összetevője, évente merül fel, így könnyen tervezhető, állandó költségként tekintünk rá.
Webtárhely
A webtárhely, mint weboldal költség már egy sokkal nehezebben megfogható tényező. Sok esetben az ügyfél már megrendelt egy webtárhelyet és szeretné, ha azon futna az új oldala, hisz a régi oldal is remekül elfutott rajta. Vagy épp mert akciós volt…
A webtárhely kiválasztását érdemes mindig a weboldal fejlesztőre bízni. Ennek oka, hogy pont a fejlesztő tudja, pontosan milyen paraméterű tárhelyre van szükség az oldal optimális futtatásához. S itt nem a tárhely mérete a legnagyobb kérdés, hisz az, hogy 15 GB-os a webtárhelyünk, vagy épp 30 GB-os nagyjából mindegy is, ha ekkora adatmennyiséget kell rendszeresen az oldal mögött megmozgatni, hogy a látogatók kéréseit kielégítsük, s mindezt elfogadható sebességgel, akkor ott már speciális tárhelyre vagy saját szerverre lesz szükség. De az nagyon nem mindegy, amit a szolgáltatók kis betűvel írnak, hogy mekkora memória és processzor számítási teljesítmény áll rendelkezésünkre, s ez megosztott vagy dedikált erőforrás e számunkra. Ne is menjünk bele ilyen mélységekbe, mert ennél sokkal több tényező van még, de minden esetben kérjük ki a fejlesztőnk ajánlását, nem csak a webtárhely funkciói és erőforrásai miatt, hanem a tárhelyszolgáltató kiválasztásában is! A webtárhely a weboldal költségek közül messze nem a legmagasabb, de egy rosszul választott csomag nagyban meg tudja nehezíteni a fejlesztő és üzemeltető dolgát, ami többlet költséget fog jelenteni, illetve a weboldal felfutásával annak bővítését is akadályozhatja. Itt egy hibás döntés már elég komoly plusz weboldal költséget jelenthet idővel.
Tervezés és fejlesztés
A weboldal költségek közül az egyik legjelentősebb a weboldal megtervezése és lefejlesztése. Ez lehet két különálló feladat is, hisz a megtervezést végezheti egy grafikus, vagy UI tervező csapat, míg a lefejlesztését egy másik csapatra is bízhatjuk. Ha a teljes weboldal tervezés és fejlesztés feladatot ugyanarra a csapatra bízzuk, valamennyi megtakarítást elérhetünk. Itt nem csak a grafikusi óradíjakkal és a fejlesztői, vagy akár programozói óradíjakkal kell számolnunk, hanem adott esetben a felsorolt és megrendelt funkciók megvalósításához szükséges alrendszerek vagy beépülő modulok licenc díjával is.
Nagyon sokat segítünk saját magunknak és a tervező, fejlesztő csapatoknak, ha már előre pontosan specifikáljuk, mit szeretnénk. S itt nem csak a színek, ikonok, betűtípusokra gondolok, hanem a pontos funkcionalitásra is. A weboldal költségek fejlesztési részének jelentős tétele szokott lenni, ha időközben találjuk ki mit szeretnénk másképp, vagy mi az amit a minap láttunk az interneten és milyen jó lenne, ha ezeket belevennénk a fejlesztésébe. Minden ilyen jellegű módosítás újabb megbeszéléseket generálnak, pontosításokat, specifikációkat, amely munkaórákat generálnak. Ne legyenek kétségeink, hogy ez minden esetben kiszámlázásra kerül. Azt, hogy egy jó specifikáció hogy néz ki, egy külön cikkben a jövőben részletesen kitárgyaljuk még.
Arra is érdemes figyelni, hogy ha gyanúsan olcsó weboldal készítés. Ez akár arra is utalhat, hogy a fejlesztő vagy nincs tisztában a feladat nagyságával. Természetesen nem azt mondjuk, hogy a drága az jó, az olcsó pedig rossz, de a túl nagy különbségeket kezeljük minden esetben fenntartásokkal! Az pedig, hogy egy weboldal elkészítése mennyibe is kerül, az rengeteg tényezőtől függ.
Tartalom
Sokan gondolják úgy, hogy a tartalom az már egy könnyű falat, majd valamelyik este otthon megnézem, mit írtak a kollégák, összeollózok valamit, vagy épp megírom, hisz ismerem a saját termékem, szakterületem…
Sajnos ez sem ennyire egyszerű. A tartalom és leginkább a minőségi tartalom legyártása ma már egy külön „művészeti” ág a szakmán belül. Nem szabad alábecsülni a minőségi tartalom fontosságát és hatását a weboldalra, így erre sem szabad sajnálni a pénzt. Minden további nélkül nevezhetjük a weboldal megépítésének egyik nagyon fontos szakaszának, legalábbis abból a szemszögből amit az oldal célközönsége látni fog. A minőségi tartalom előállításának legfontosabb pontjai:
- Célközönség: Fontos, hogy tudd, hogy a weboldal kit céloz meg, és a tartalomnak meg kell felelnie az ügyfél célközönségének igényeinek és érdeklődésének.
- Érthetőség: A tartalomnak érthetőnek és könnyen olvashatónak kell lennie, így a látogatók könnyen megérthetik az üzenetet, amelyet a weboldal közvetít.
- Relevancia: A tartalomnak relevánsnak kell lennie a weboldal témájához, és a látogatók érdeklődéséhez kell igazodnia.
- Unikális: Az egyedi tartalom nagyon fontos, mert az elavult, vagy a más weboldalakon megtalálható tartalom nemcsak csökkenti a weboldal hitelességét, hanem a keresőmotorok is büntethetik.
- SEO-optimalizált: A tartalomnak optimalizálnia kell a kulcsszavakat a keresőmotorok rangsorolásának javítása érdekében. Fontos azonban, hogy a kulcsszavak természetesen és releváns módon kerüljenek beépítésre a tartalomba.
- Képek, videók és más multimédiás tartalmak: A multimédiás tartalmak, mint például képek, videók és infografikák használata a tartalom előállítása során, segíthet a látogatók figyelmének felkeltésében és a tartalom jobb megértésében.
- Tartalommarketing: A tartalommarketing segítségével növelhető a tartalom hatékonysága, amelynek célja, hogy az ügyfél weboldala minél több látogatót és ügyfelet vonzzon. A tartalommarketing lehetővé teszi a weboldal számára, hogy tartalmát más online felületeken terjessze, mint például a közösségi média és a blogok.
Jól látszik, hogy egy jó tartalom, vagy a már előkészített tartalom fentiek alapján történő honlaphoz igazítása nem könnyű feladat, ami külön szakértelmet igényel, s akkor azt már meg sem említjük, ha az adott oldal többnyelvű kell, hogy legyen…
Karbantartás
Most, hogy túl vagyunk azokon a weboldal költségeken, amelyek még az oldal indulásakor jelentkeznek, s adott esetben egyszeri, nagyobb tételt jelentenek, jönnek a könnyebben tervezhető, rendszeres költségek. Sajnos ezekről több esetben megfeledkeznek, amelynek idővel elég költséges következményei lehetnek.
A karbantartás alatt mit is értünk? Ha az ügyfél oldalról nézzük, lefejlesztette az oldalt, boldogan átvette, néha egy-egy új hír kikerül, adott esetben ünnepi jókívánságok és az ünnepi nyitvatartás. Azt már sokan elfelejtik (s sajnos a szakmában is vannak olyan „weboldal készítők”, akik erre nem hívják fel a figyelmet, de az oldallal törődni kell. (Azt a kérdést már fel sem merem tenni, hogy hogy is vállal garanciát az elkészített weboldalra, ha azt nem tartja karban?) Rendszeresen frissíteni kell – ami nem tűnik olyan nehéznek, hisz csak meg kell nyomni egy-két gombot, miért is fizessek ezért? Mert nem minden esetben működnek jól a frissítések. Nem minden esetben működnek a bővítmények a frissített keretrendszerrel együtt és még sokáig lehetne sorolni. S legtöbb esetben, ha elmarad a frissítés, szokott előfordulni, hogy a weboldal egyszer csak leáll, nem úgy működik, ahogy elvárt lenne, belassul, vagy feltörik.
A karbantartás megrendelése során érdemes pár munkaórát is lekötni előre, hogy kisebb fejlesztéseket, változtatásokat is bele lehessen venni a havi karbantartási díjba, amely sokkal kevesebbe kerül, mint a weboldal helyreállítása valamilyen probléma után. Mi szeretjük, ha az ügyfél mondja el, mire lenne szüksége, mire nincs meg a kellő szaktudással rendelkező munkatársa, hogy a leginkább személyre szabott csomagot tudjuk összeállítani. A karbantartási és üzemeltetési szolgáltatásunkról pár információt itt találsz.
Keresőmotor optimalizálás (SEO)
A weboldal költségek esetében ezt a pontot már nem részletezném túlságosan. Ennek oka, hogy ha figyelmesen elolvastuk az előző pontokat, s úgy választottunk partnert, aki nem csak technikailag profi weboldalt rakott össze, hanem a szövegíráshoz is ért, s ennek megfelelően a weboldal minőségi tartalommal lett ellátva, akkor a keresőmotor optimalizálás technikai része minden további nélkül a karbantartási csomag része kell, hogy legyen. Nyilván, ha link-építésre adjuk fejünket, vagy épp fizetett hirdetések által szeretnénk előkelőbb helyre kerülni a keresőmotorok találati listáján, annak többletköltségeit minden esetben a kampányra vetítve, külön kell megállapítani. Itt annyit érdemes megjegyezni, hogy egy rosszul megszervezett hirdetési kampánnyal rengeteg pénzt el lehet költeni minimális eredmény felmutatásával. Szóval nem kérdés, hogy érdemes szakemberre bízni!
S ha már kampányoknál tartunk, akkor tisztázzuk, hogy a fent említett hirdetési kampány nem ugyanaz mint a klasszikus értelembe vett kampány, így elérkeztünk az utolsó pontunkhoz, a
Marketing és reklám
-hoz. Ezt mi már nem sorolnánk a weboldal költségek közé, hisz itt a weboldal már csak a marketing kampány egy eszköze, nem a weboldalt akarjuk reklámozni, hanem a vállalkozásunkat, termékeinket, szolgáltatásunkat. Itt fontos lehet a klasszikus marketing kampány és a weboldal építő, fejlesztő kapcsolata, hisz magán a weboldalon is szükség lehet változtatásokra a cél elérésének érdekében.
Cikkünkben rengeteg témát pedzegettünk, amelyekre a későbbiekben visszatérünk még, de egy dolgot nem írtunk le konkrétan, méghozzá azt, mennyi is egy weboldal költsége. Ez nem véletlen, hisz rengeteg összetevőtől függ, mint például a kért funkcióktól, az integrációktól, a weboldal méretétől, oldalak mennyiségétől és még sokáig sorolhatnánk. Ha szeretnéd beárazttani elképzelésed, vedd fel velünk a kapcsolatot elérhetőségeink valamelyikén!